Möt Kalle Nyren, Key account manager på Mekana.
Att sälja avancerade maskiner till svensk industri handlar sällan om snabba affärer. För Kalle Nyren är kundkontakten snarare ett långsiktigt partnerskap.
”Vi börjar alltid med frågan: Kan vi hjälpa kunden? Ibland handlar det om sekunder – bokstavligen – som gör skillnaden i en produktion.”
Kalle utgår från Värnamo och ansvarar för södra Sverige. Resorna tar honom till fabriker i allt från Småland till Skåne, där han många gånger fungerar som rådgivare snarare än traditionell säljare.
”Ofta är det ett konsultativt arbete. Jag besöker verkstäder, förstår deras flöden och föreslår förbättringar. Kan vi presentera en lösning som ökar lönsamheten – då vet vi att vi gör rätt.”
Maskinerna som säljs varierar stort – från Bigliasvarvar som många verkstäder känner igen, till stora MTE-maskiner som kräver noggrann planering.
”En del leveranser tar månader att ta i mål. Men när det sitter, då vet både vi och kunden att det är rätt maskin för jobbet.”
Kalle har tidigare varit säljare på Bromi och valde att komma tillbaka till koncernen – nu med nytt fokus, nytt uppdrag och starkare kundkontakt än någonsin.